Hållbar produktetablering.
Varumärket Benella Regnbåge ägs av finska Raisio Aqua. Missionen är mat med stort hjärta. Man har ett genuint ansvar för alla viktiga faktorer som gäller maten – välmående, hälsosamhet, smak och hållbar utveckling.
MRaisio har också därför utvecklat det miljövänliga fodret Baltic Blend. Fodret och den unika foderprocessen bidrar till ett renare Östersjön och inte minst till en nyttigare fisk. Full med omega‑3. Benella Regnbåge kan ätas av alla, även barn, ungdomar och gravida kvinnor, alla dagar i veckan.
UPPDRAG
Lansera Benella Regnbåge i Sverige. Både till återförsäljare (storkök och restauranger) och till konsumenten via butiker. Ansvara både affärsutvecklingen, etableringen och kommunikationen för Benella i Sverige.
UTMANING
Vi skulle lansera en ny produkt — i hård konkurrens med den norska laxen och behövde förändrade attityden till regnbågen som en bra matfisk. Vi ville även bevisa att Benella odlas på ett hållbart sätt i Östersjön.
LÖSNING
Vi har byggt ett nätverk i Sverige för ÅF och retailers samt skapat ett varumärke och en grafisk identitet. Genom våra tre huvudämnen: god och hälsosam mat som ger ett lågt klimatavtryck skapar vi kommunikation under parollen Benella – fisk som gör gott.
MNu finns Benella Regnbåge i Sverige och konsumenten kan välja Benella oavsett om man står i butiken eller sitter på restaurangen. Och vägen är kort mellan odlare och tallrik.